dinsdag 9 februari 2010

Waarom verbind jij je met het gedachtengoed van je organisatie?


Dat was een vraag waar we het vanmiddag (redelijk toevalligerwijs) met onze directeur Harry Starren over hadden. Een interessante vraag. En eentje waarbij je volgens mij 'groot' mag denken.

Ik verbind me graag met de Baak, omdat ik geloof in haar statement: 'Ontsluit je ware potentieel en dat van anderen'

Ik geloof dat dat de wereld beter kan maken. Als iedereen doet waar die gewoon goed in is, vanuit zijn ware origine (ware potentieel) en niet vanuit waar die vind dat hij goed in moet zijn of vanuit iemand anders, dan gaat het niet meer over 'landje pik'. Dan kunnen we weg van het eeuwige kat-muis-spelletje.
Dan gun je anderen hun plek in de wereld (en in je organisatie) en neem je meer als vanzelf je eigen plek in.
(Ja, dit is idealisme. Ik denk dat ik dat heb geerfd van mijn vader. Hij is ooit begonnen als priester).

Wanneer je je eigen talent hebt gevonden en daarop vertrouwt en bouwt, kan je verschillen tussen mensen, rassen, sexen, hierarchien eerder gaan waarderen. Het besef dat iedereen zijn plek heeft op deze wereld is mijn drijfveer.

1 opmerking:

  1. Beste Anke
    Ik vind je column van deze week erg aansprekend en denk niet dat je van idealisme hoeft te spreken. Ik zal mijn 'antwoord' ook verder in mijn eigen blog vormgeven, geinspireerd op ervaringen uit een recente retraite. Waar het bij uistek ging over: je ware potentieel leven, je plek innemen. Vanuit die afstemming, op 'openheid' zou ik zeggen, ben je niet eens meer bezig met jezelf of anderen hun plek te gunnen, maar geef je (jezelf) vorm, in volledige afstemming met alles en iedereen. En als zij dat ook doen...wow! Dan sprankelt het.

    BeantwoordenVerwijderen