donderdag 19 mei 2011

Waarom zou je je eigenlijk kwetsbaar opstellen?

Dat is een vraag die vaak wordt gesteld of gedacht in (Baak-)trainingen, waar dat vaak als mogelijke richting wordt aangegeven. Ook in coachings-gesprekken is het een geliefd onderwerp.

Ja, waarom eigenlijk?

Gisterenmiddag (na de 1e module van de Informele Leider www.debaak.nl/dil) zat ik daar weer over te mijmeren. Ik geloof er echt in, want ik merk het als ik anderen kwetsbaar zie, dan luister ik echt beter. Dan ga ik ook opener het gesprek in.
En ik merk het als ik mezelf kwetsbaarder opstel, dan voel ik mezelf vrijer dan eerder.
Maar ik kan zelf soms moeilijk de juiste antwoorden vinden op bovenstaande vraag.

Daarom heb ik besloten maar eens een 3 google-hits te volgen. Wat zeggen willekeurige anderen daarover?

http://alturl.com/m9zdt '...........Geen mijdend leiderschap, maar leiders die er zelf écht in geloven. Die stevig zijn ‘volhouden & vasthouden’, ‘het karwei ook écht afmaken’), die authentiek zijn (‘er zelf in geloven’, ‘zich kwetsbaar durven opstellen’) en die zichzelf ook ter discussie durven stellen (‘dit was niet handig’, ‘hier worstel ik mee’). En pas als je dat (blijvend) laat zien, als je er zo in zit, dan pas kun je van anderen verwachten dat ze je gaan volgen. Dat ze ook hun eigen verantwoordelijkheid gaan nemen. Pas dan wakker je het vuur in je collega’s écht aan. En zo ontstaat een beweging waar mensen met plezier aan mee werken. Iedere dag weer opnieuw!.......'

http://alturl.com/f493a"' .....Vraag jezelf eens af: wat probeer ik nu tot elke prijs te vermijden? Dat ik feilbaar ben? Dat ik andere mensen nodig heb? Dat ik kwetsbaar ben? In zo'n onbewust vermijdingsdoel gaat zoveel energie zitten dat je daar uiteindelijk burn-out van kunt raken. De batterij is dan leeg. Pas als je ook je eigen schaduwzijde accepteert en dus een reëel zelfbeeld hebt, kun je je energie weer aan andere zaken besteden....'

http://alturl.com/twhh9Dit is een TED-filmpje, waar een wetenschapper een mooie inkijk geeft in kwetsbaarheid. Het is ook nog eens erg vermakelijk gebracht. "....What made them vulnerable, made them beautiful. ....It is the birthplace of love and creativity...
En dan het belangrijkste: Wanneer we onze kwetsbaarheid negeren, negeren we ook de positieve kanten, blijheid, geluk en liefde.

Dit thema is interessant, omdat het zo tegen onze natuur ingaat. We laten ons coachen of gaan naar een training om sterker te worden. En dan worden we gestimuleerd om je zwaktes te zien, en zelfs soms te laten zien.
Maar we worden completer, we zijn er dan helemaal en niet half. Dan zijn we weer meer mens. Als je jezelf kwetsbaar opstelt, is het een uitnodiging aan anderen, als van 'kom ook maar helemaal, dan heb ik meer aan je'.

Nou...mijn 'onderzoek' is nog niet afgerond. Ik blijf dit een boeiend 'studie-onderwerp' vinden. Tips zijn zeer welkom!

1 opmerking:

  1. Wat een inspirerend artikel! Waarom zou je je kwetsbaar opstellen? Uw artikel geeft daar in toegankelijke taal antwoord op. Zelf schrijf ik graag af en toe een artikel voor mijn eigen site http://gortcoaching.nl/ Mijn complimenten voor dit artikel. Ik denk dat veel mensen er inspiratie uit zullen halen!

    BeantwoordenVerwijderen