donderdag 9 augustus 2012

Connected?! 7. Verslaafd aan afleiding

Een tijdje geleden heb ik al in dit blog een afscheidsbrief geplaatst aan mijn I-Phone. En het blijft een interessant object, als het gaat over verstilling in een versnelde tijd.

Want waarom trekt de I-phone zo? 
Het is de buitenwereld, de wereld 'daar', niet hier. De vraag: ‘Waarom is het gewone leven niet genoeg?’ komt steeds in me op als het hierover gaat. Want door mijn I-phone te verkiezen boven wat er op dat moment hier gebeurt, vertrek ik uit mijn gewone leven.  Misschien is de realiteit wel te lastig dat ik wil verdwijnen in een wereld buiten mij. Of misschien wel te saai?

Zo lastig, saai of even niet de moeite waard, dat ik afleiding zoek, excitement zoek, in een wereld buiten mij. Liever connected zijn met buiten en anderen, dan met mijzelf of met anderen in mijn directe omgeving? Maar ik wil juist zo graag connected zijn met mezelf om van daaruit te verbinden met anderen, daar gaan deze blogs juist over. Waarom lijkt het dan dat ik het soms eigenlijk stiekem toch niet wil?

Een ding weet ik wel zeker: het vergt meer moeite. Het is zo makkelijk om je te laten entertainen door buiten, so easy. Het gaat er in als koek. Maar ik krijg daar de laatste tijd dus genoeg van. En tegelijkertijd is de tegenhanger van 'entertainment vanuit buiten' stroef. Ja, als het heerlijk gaat, mooie inzichten, waardoor ik echt zeker weet dat mijn leven zinvoller wordt...
Maar zo zit het leven niet in elkaar, mijn leven leert mij ook lessen waar ik in eerste instantie niet op zit te wachten. Die stroef naar binnen gaan. Waar ik ‘au’ tegen zeg. En daar wil ik mijn ogen inderdaad soms voor sluiten door lekker mee te gaan in de versnelling. En dat is natuurlijk ook prima soms. Maar als ik te lang wegkijk, eroverheen kijk, gaat het toch echt voor mijn voeten liggen.

Dus dank Iphone, voor jouw les en voor je afleiding, maar ik kijk toch liever wat er direct voor mijn voeten ligt te wachten op mijn aandacht. 
En trouwens, het mooie van deze tijd en I-Phones is dat ze natuurlijk niet 'zwart-wit' , 'goed-fout' zijn. Ze helpen me ook om te verstillen, bijvoorbeeld door in de auto mooie muziek te luisteren via Spotify. Luister maar eens naar Einaudi of Olafur Arnalds .  Briljant!

Dus voor jou hieronder Olafur Arnalds.

Wat ligt er voor jouw voeten?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten