vrijdag 20 juli 2012

Connected?! 4 De leegheid houdt ons overeind


Terwijl iedereen in de wereld ernaar streeft ergens te komen en iemand te worden, alleen maar om het vervolgens achter te laten als ze doodgaan, richt jij je op de hoogste fase van het niets. Leef dit leven zo licht en leeg als het getal nul. We zijn niets anders dan een aardenwerken pot. Het is niet de decoratie aan de buitenkant, maar de leegheid aan de binnenkant die ons overeind houdt. Op dezelfde manier geldt ook dat we niet worden voortgestuwd door wat we hopen te bereiken, maar door ons bewustzijn van het niets.
(Een van de 40 regels uit het boek 'Liefde kent 40 regels')

Ik las deze regel een aantal keer. Mooi. Leegheid die je overeind houdt. Ik vermoed dat dat klopt. Ruis houdt me in ieder geval niet altijd overeind. Leegheid maakt ook dat ik zuiverder tegen alle zaken aan kan kijken. Zonder al te veel oordeel en gedoe. 

Maar goed...Welke dingen in jouw leven horen bij de buitenkant van de aardewerken pot? Welke dingen bij de binnenkant van de pot? En hoe is jouw aandacht eigenlijk verdeeld? 

Mijn aandacht voor de binnenkant van mijn aardewerken pot werd in ieder geval versterkt door het lezen van het boek waar bovenstaande regel uit kwam. Een aanrader! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten