maandag 31 januari 2011

Waar is het nu tijd voor?


Ik keek net op mijn blackberry naar de datum: 31 januari. Alweer een hele maand voorbij van het 'nieuwe' jaar 2011. Oeps, had ik goede voornemens? Nog maar 11/12e van het jaar te gaan. Voor je het weet is het al weer zomervakantie.

Of leef ik dan teveel volgens de tijd die de klok en de kalender aangeeft?

Ik ben 'Stil de tijd' van Joke Hermsen aan het lezen. Zij (en met haar vele andere filosofen) maakt onderscheid tussen de kloktijd en de innerlijke tijd. Ik ken het ook...een leven naar de klok, zeker in een leven met 2 kleine kinderen en werk. Je rent van de ene activiteit in de andere. En het verlangen om meer naar mijn innerlijke klok te luisteren ken ik ook. Waar is het nu tijd voor? Even niets?
Dat kan bijna niet meer. Onze economische drive jaagt ons op. Terwijl creativiteit en ondernemerschap juist gediend zijn bij goed aanvoelen waar het tijd voor is. Hersenen moeten eerst ont-focussen om creatief te zijn, blijkt uit onderzoek. En door multitasken (blackberry, boodschappen, voorbereiden voor de dag voor morgen etc) gaat je IQ 10 punten omlaag. Ook dat nog.

Even niets doen dus. En je merkt direct dat we dat bijna niet meer kunnen. Vervelen is nu voor loosers, terwijl het vroeger juist erg chique was. School stamt af van het woord 'scholè' en dat betekent rust en vrije tijd. Rust en nietsdoen betekenden in de klassieke en filosofische gedachte de grondslagen van een beschaving. De tiran die zijn macht wilde vergroten, hield het volk continu bezig, om het rusteloos en onnadenkend te houden. In de huidige westerse beschaving is hard werken zaligmakend en is synoniem aan een succesvol bestaan. Aan welke tiran zijn wij nu onderhevig?
Quote uit het boek van Hermsen: 'pas als we niets doen, opent zich de ruimte van het denken en van de creativiteit, verschijnselen die zich door geen vooropgesteld doel of economisch nut laten sturen of opjagen'.

Mijn ego-stuk wil het druk hebben, sociaal geaccepteerde successen behalen, gezien worden. Mijn ego kan goed klok kijken.
Mijn andere deel (je zou kunnen zeggen, mijn ziel, essentie of whatever) kent de innerlijke tijd. Is gebaat bij rust, stilte en reflectie.
Mooie combi, al mag de balans dit jaar wel iets meer naar de innerlijke tijd. Nog 11 maanden te gaan. Daar gaan we weer ;-)!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten